Svar: Madplan fra 4 mdr.

30. juli 2010

Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Patricks mor

Hvornår man skal starte med skemad afhænger af flere ting og ikke kun af barnets alder. Sundhedsstyrelsen skriver:

"Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten bør ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).

Et signal kan være at barnet trods ekstra mælkeindtag vågner hyppigt og virker mere søgende og sulten. Et andet signal er at barnet åbner munden bevidst, når man f.eks. tilbyder d-dråber på en ske. Barnet drejer også hovedet bevidst, holder hovedet fint selv og følger også maden I spiser med øjnene. Barnets mave fungerer fint, barnet savler som tegn på at der sker nogle enzymændringer i spyttet.

Jeg anbefaler at man starter om dagen og at man starter med grød. Det kan være ris, majs, hirse, boghvede eller quinoagrød, fordi det alle er grødtyper uden gluten. Jeg anbefaler at man starter op f.eks. til frokost og ikke giver mere end 4-5 skefulde i begyndelsen. Stille og roligt øges mængden, variationen, der kan tilsættes frugtmos som topping osv. hen af vejen og først, når barnet kan spise en lille dl. og det går fint uden problemer, øger man så til 2 gange dagligt og giver så om aftenen. Her kan man så også begynde med lidt grøntsagsmos, så barnet får grød til frokost og grøntsager om aftenen - men det kan vi tage til den tid :)

Mælkeindtaget er det første lange stykke tid præcis som inden barnet fik skemad, skemaden erstatter således ikke en flaske eller en amning, men kommer ud over antallet ...

Annonce

... af flasker. I takt med at barnet spiser større og større mængder af skemad, vil mælkemængden naturligt nedsættes, men antallet af flasker eller amninger vil de første måneder stadig være det samme.

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen: Amning/Flaske og sover videre

Formiddag: Amning/Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost: En lille smule grød, evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Amning/Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag: Amning/flaske

Sover dagens 3 lur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften: Tilbydes lidt grøntsagsmos, men først når skemaden til frokost fungerer godt.

Ammes/flaske og puttes til natten

Sen aften: Ammes/flaske

Midt nat: Vil stadig ofte have brug for amning/flaske

Med hensyn til vælling, så anbefales dette først fra 6 måneders alderen - vælling er i princippet det samme som en tynd grød. Der er ikke forskel på hjemmelavet vælling og færdiglavet vælling her. Reglerne er de samme.

Det er også sådan at modermælkserstatning normalt vil mætte mere end modermælk, så hvis du normalt ammer, vil din dreng sandsynligvis godt kunne blive lidt mere mæt af en almindelig flaske mme og behøver ikke nødvendigvis vælling. Modsat, mange har som du beskriver, jo også glæde af vælling og så er det jo fint at give det. Men vælling er ikke noget børn skal have - de kan fint nøjes med mælk og grød/mos og mange springer vællingen fuldstændig over - især efter at aldersgrænsen er blevet ændret.

Hvis du gerne vil have din dreng til at spise lidt mindre mængder om natten, så må du forsøge at øge hans indtag lidt om dagen. Hvis du ser på ovenstående plan, så vil 6 evt. 7 flasker dagligt ofte være relevant - også med den alder han har nu og et højere indtag om dagen kan godt gøre at han ikke behøver helt så meget om natten. Men stadig, det er et reelt behov at han får mælk om natten og han må gerne få 200ml i en flaske, det er ikke unormalt :)

Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre